Pianist Randolf Smeets, die soms ook opereert onder het merkwaardige pseudoniem The Phlod-Nar, heeft niet stilgezeten sinds 1996, toen hij begon met het schrijven van eigen muziek. De voorbije jaren zag een eclectische stortvloed aan releases het daglicht, met daarbij elektronische experimenten, improvisatie, muziek voor film en jazz. Op ‘Works For Piano’ beperkt Smeets zich echter tot dat ene instrument. De composities, waarvan sommige stevige brokken improvisatie bevatten en andere dan weer volledig genoteerd zijn, dateren uit de periode 2005-2011 en klinken, ondanks de verschillende insteken, wel zeer coherent. Op z’n website voorziet Smeets de muziek van liner notes over metafysica, intuïtie, verbeelding, inspiratie en introspectie. Vast goed bedoeld, maar ook bij de muziek leidt het regelmatig tot wat floue resultaten die hier en daar oppervlakkig herinneren aan de muziek van Arvo Pärt, Michael Nyman en Erik Satie, met doorgaans eenvoudige, maar soms wat fletse melodieën, zuivere arpeggio’s met een romantische inslag, een stukje wals of wat filmmuziek (‘Garden Of Roses’ lijkt aanvankelijk te verwijzen naar Bernard Herrmanns thema voor ‘Vertigo’). Dan besef je dat Smeets’ muziek vast prima werkt in korte clipjes of als begeleiding bij een visueel overtuigende documentaire. Over een lengte van vijftig minuten weet ‘Works For Piano’ echter niet altijd te boeien op eigen kracht. Hoewel de releases niet met elkaar te vergelijken vallen, laat Smeets’ verzameling ringtones, te beluisteren op zijn Bandcamppagina, een meer indringende indruk na dan deze release, die best wat meer karakter kon gebruiken.