Trombonist Michael Vlatkovich brengt veel van zijn werk uit op zijn eigen Thank You-Records. Het gebeurt echter net zo frequent dat hij platen uitbrengt op PfMentum, het label van de bevriende trompettist Jeff Kaiser. Of beide gaan een samenwerking aan, muzikaal of zakelijk, in een poging een iets breder publiek te bereiken. Met zijn kwartet, verder bestaande uit trompettist Jim Knodle, bassist Phil Sparks en drummer Greg Campbell (ook hoorn), brengt Vlatkovich een stel van zijn composities. De stukken worden puur gebracht, zonder elektronica en ander geluidsbehang. De essentie van jazz, zwierig en speels en nergens verzandend in eindeloze improvisaties, avant-gardespielerei of experiment. Het gaat deze keer om het spelen van behoorlijk makkelijk in het gehoor liggende jazz, die toch voldoende kracht uitstraalt en subtiel samenspel bevat om boeiend te blijven. Trompettist Jim Knodle neemt een belangrijke plaats in met zijn inventief spel en trekt eigenlijk een beetje het laken naar zich toe. Voor Multitudes Telepathic is er een ietwat andere aanpak. Vlatkovich bespeelt hier niet alleen zijn trombone, maar voegt percussie toe, samen met drummer Dave Wayne. Clyde Reed bespeelt rechtopstaande bas en Mark Weber, die vertelt. Weber’s gedichtencyclus werd later toegevoegd aan de muziek. Zijn verhaal past uitermate goed bij de behoorlijk ingehouden gespeelde muziek. De trombone en de bas klinken inventief en zoetgevooisd, verrassend dwars ook bij momenten. Weber heeft een grote affiniteit met de Californische jazzscene waaruit deze muzikanten afkomstig zijn. De muzikanten hebben omgekeerd een grote waardering voor ’s mans poëzie, waardoor beiden, ondanks het feit dat alles afzonderlijk werd opgenomen, elkaar perfect aanvoelen en woord en geluid toch bij elkaar passen als waren ze tegelijk gecomponeerd, geschreven en gespeeld. Deze plaat is er eentje om met volle aandacht te beluisteren, omdat de muziek absoluut niet geschikt is voor de achtergrond. Ze is namelijk al een beetje achtergrond voor Weber’s verhaal.