Y’Anbessaw Tezeta

Ethiopië is nog altijd niet weg te denken uit het spectrum van etnische funk en punk, vooral aangedreven door het speelse enthousiasme van The Ex tijdens het afgelopen decennium. ‘Y’Anbessaw Tezeta’ is een benefietalbum voor de grandioze Ethiopische saxofonist Getatchew Mekuria die binnenkort met pensioen gaat en op deze manier nog van zijn oude dag kan genieten met wat extra centen. Op dit album zijn vrijwel geen weerbarstige riffs of gitaarexplosies van Terrie Ex en Andy Moor te bekennen, maar vooral pure instrumentele Ethiopische jazz in een modern jasje waarbij The Ex en vrienden ondersteuning bieden aan de hemelse saxofoonklanken van Mekuria. Tot de vrienden kunnen we onder meer saxofonist Ken Vandermark, Xavier Charles (klarinet) en Brodie West (altsax) rekenen die met hun spel Mekurias krachtige blaasklanken een kleurrijke achtergrond geven. Zoete klassiekers als ‘Ambassel’ en ‘Tezeta’ ontbreken niet en ‘Ene Eskemot Derese’ is een bewerking van Tilahoun Gessesse. Daarnaast zijn er ook herbewerkingen van traditionele folk, bruiloft en strijdersongs waarvan ‘Bati’ een zeer mooie jazzparel is. De bruiloftssong ‘Yegna Mushera’ swingt al meer en direct daarna in ‘Aha Gedavo’ en ‘Abbay Abbay/Yene Ayal’ krijgen we nog een smakelijke portie punk-funk met ingetogen karakter. De bonuscd is een mooie aanvulling met opnames van diverse liveshows in Nederland, Frankrijk en Canada en laat samenwerkingen horen tussen Mekuria, The Ex en het ICP Orkest van ondere andere Han Bennink, Misha Mengelberg, Cor Fuhler en Michael Moore. Het boekje bevat warme woorden van Mekuria, Terrie Ex en Vandermark aangevuld met mooie foto’s. Een zeer genietbaar werkje, deze pensioenplaat. Komende zomer zal Getatchew Mekuria naar verwachting zijn laatste tournee doen, u bent bij deze getipt. Meer Ethiopische sferen volgen met uKanDanZ, een band bestaande uit Franse muzikanten en de Ethiopische zanger Asnaqe Gebreyes, die u wellicht nog kent als drummer, zanger en danser bij de vroegtijdig overleden zanger Mohammed Jimmy Mohammed. Dat deze levendige zanger al een tijdje de zestig voorbij is, is aan niks te merken op deze energieke plaat die gevuld is met dwarse Ethiopische ritmes, straffe rock en een stevige dosis funk. Uitschieters zijn ‘Belomi Benna’, ‘Tezalegn Yetentu’, ‘Aykedashem Lebe’ en de klassieker ‘Mela Mela’ die de luisteraar beslist zullen doen swingen op deze pure feestplaat waar funk en punkrock hand in hand gaan. De honingwijn mag hier nog veel vloeien!

GetatchewMekuriaTh_YAnbessawTezeta