Worship The Sun

Onze kwakkelende zomer is in niets te vergelijken met het klimaat in The Golden State Californië. Want dat is waar de vier jongens van Allah-Las vandaan komen. Drie van de vier leerden elkaar kennen toen ze in de grote onafhankelijke platenzaak Amoebe Music in Los Angeles werkten. Ze werden opgepikt door de ondertussen ook niet meer onbekende Nick Waterhouse. Samen met hem maakten ze hun eerste singles. Plaatjes die duidelijk beïnvloed werden door het zonnige klimaat van hun omgeving. Hun muziek is nog het best te omschrijven als een mengeling van psychedelische garagepop met een fikse scheut surf erdoor. Hier en daar horen we ook invloeden van bands als The Zombies, The Byrds of Love. En dat is ook het geval op hun tweede album. Eenenveertig minuten en veertien nummers lang nemen ze ons mee op een zomerse trip. Als de zon ook hier haar best doet is dit een ideaal plaatje om te beluisteren op een zwoele zomerse avond. Als het weer wat minder is, komen de beperkingen van het album echter naar boven. De nummers zijn iets te braaf om echt te blijven hangen en de zang durft nogal eens zeurderig te worden. Maar verder klagen wij niet. (www.allahlas.com). Het debuut ‘Soft Friday’ van het Britse duo, John Ridgard en zangeres Beck Wood, verscheen al tijdens het afgelopen voorjaar. Zij laten zich, net als bijvoorbeeld The Ravonettes, ook beïnvloeden door de naar de sixties geurende psychedelische garagepop. Wat zij er echter mee doen is veel donkerder dan de Allah-Las. De relatie van Wood is stukgegaan en de neerslag van die pijnlijke breuk verwerkt ze op dit album. Niet dat dat nog nooit gedaan is, maar het duo slaagt er wel in om een degelijk album af te leveren. Voorafgaand aan dit debuut verwierven ze al enige bekendheid in hun thuisland toen de BBC hun cover van ‘Wicked Game’ gebruikte in de trailer van de ietwat geflopte prestigereeks ‘The White Queen’. De plaat van Coves is dus beter dan die reeks. Voor de opnames van het album gebruikten ze de thuisstudio van Ridgard. Die studio was ingericht in een verlaten poolhall in hun toenmalige woonplaats Leamington. Op die plek construeerden ze heerlijke songs als ‘Beatings’, het zeer gedreven ‘Cast A Shadow’ en het ingehouden startende ‘Fool For Your Face’. Het mag duidelijk zijn, Coves is meer ons ding wegens iets donkerder.

Maarten Timmermans
Allah-Las_WorshipTheSun