Worldwide Family Volume I

Compileren is een vak apart. Niet alleen moeten alle geselecteerde tracks representatief zijn, ze moeten ook nog eens logisch op elkaar aansluiten en voldoende samenhang vertonen. Wanneer een compilatie dan een dubbelaar betreft die door twee verschillende personen wordt samengesteld, is de moeilijkheidsgraad minimaal verviervoudigd – zeker wanneer het verantwoordelijke label zich niet tot één genre wil beperken. Dat is precies de klus die de Vlaamse dj Lefto en zijn Franse collega Simbad in opdracht van het Londense Brownswood Recordings geklaard hebben. Het resultaat is ‘Worldwide Family Vol. I’, de eerste in een reeks verzamelingen van internationale elektronica. En het moet gezegd worden, beide heren hebben zich dapper van hun taak gekweten. In zowel de selectie van de tracks als de opbouw van het album maken ze onorthodoxe keuzes die nogal eens verrassend uitpakken. Dat is echter lang niet altijd positief. Natuurlijk is er weinig mis mee om met open vizier te werk te gaan, maar vooral op disc 1 – de selectie van Lefto – lijkt de combinatie van stijlen bij tijd en wijle door louter willekeur bepaald te zijn. Het gevolg is dat de aandacht van de luisteraar vroeg of laat onvermijdelijk verslapt. De samensteller van disc 2, Simbad, heeft eveneens moeite met de samenhang. Hij laat een uitgebreid scala van sounds langskomen, waaronder lounge, drum ’n bass en psychedelica, maar de overgangen daartussen brengen hem meermaals in verlegenheid. Toch getuigen de afzonderlijke tracks stuk voor stuk van vakmanschap. Mede daarom kan de eerste editie van ‘Worldwide Family’ met recht succesvol genoemd worden. Lefto & Simbad hebben de ondankbare taak op zich genomen om het spits af te bijten en de norm te stellen. Hun opvolgers moeten lering trekken uit de schaarse gebreken van deze compilatie, willen ze de lat in de toekomst hoger kunnen leggen.

LeftoSimbad_WorldwideFamilyVol