White Stuff

‘Suburban Junky Lady’ is één van de nummers op de eerste nieuwe plaat van Royal Trux in achttien jaar. De titel van het nummer geeft al aan dat er in de universa van Jennifer Herrema en Neil Hagerty nog niets is veranderd. Na een leemte van veertien jaar kwam het duo in 2015 opnieuw bij elkaar voor een stel shows. Die bevielen blijkbaar goed genoeg om de hallucinogene strijdbijlen te begraven en gaandeweg een stel nieuwe nummers te schrijven. Die zijn nu verzameld op ‘White Stuff’. Opvallendste nummer is ‘Get Used To This’. Kool Keith is hier te gast, wat een bevreemdend soort hiphop als resultaat heeft. Kool Keith doet wat hij altijd doet. Royal Trux ook. Dat wil zeggen dat Herrema op haar eigen verknipte wijze probeert te rappen en te zingen en er zoals gebruikelijk niets van terecht brengt. En dat is nu precies waarom Royal Trux zo’n goeie cultband is. Herrema en Hagerty trekken zich niets aan van wat de luisteraar zou kunnen vinden van een nummer, een experiment of een fiasco. Ze doen gewoon waar ze zin in hebben. En dat leidt deze keer tot één van de beste platen uit hun carrière. Nummers als ‘Year Of The Dog’, ‘Shoes And Tags’ of het eerder vernoemde ‘Suburban Junky Lady’ behoren tot het beste dat de band ooit schreef. Akkoord, het klinkt allemaal iets meer gepolijst dan in hun begindagen, maar dat was in de tweede helft van hun initiële carrière (van 1987-2011) ook al zo. En als Herrema een sensuele Lydia Lunch uithangt op ‘Sic Em Slow’ weten we weer waarom we Royal Trux, ondanks de arrogantie en hooghartigheid, ook live steevast de max vonden. De veteranen van de wanorde hebben het hem weer gelapt.

RoyalTrux_WhiteStuff
vr 11 feb 2022