Week​-​end à Rome

Vintimille is het speelse alte rego van de Italiaans-Franse Erika Ratti en Vincent Wagnair (van Doberman Club), beiden gevestigd in Brussel. Sinds een dik half jaar is Vintimille een verborgen parel binnen de Brusselse DIY scene, waar ze veelal optreden in en op de kleinste undergroundplekjes en avondjes. Het project onstond door de zelfgedrukte beeldverhalen van Ratti bij Bichel Editions, een van de betere DIY uitgevers en zeefdrukontwerpers van het moment. Ze deed dit met een ambient concert, geïnspireerd op de sfeer van haar tekeningen. Na dit eerste testconcert besloten ze om door te gaan, te blijven praten over reizen, op weg zijn, Italië en nostalgie. Beiden luisteren ze veel naar uitgesponnen en repetitieve ambientmuziek uit Frankrijk Denk aan Hiroshi YoshimuraBrian Eno en ook Régis Turner om zijn eenvoudige mooie composities. Alles wat ze doen is gebaseerd op improvisatie. Twee keyboards en cassettes met samples van live-opnames en field recordings van uitstapjes, feestjes, autoritten, maar ook geluiden gevonden op YouTube door een bepaald trefwoord (bijvoorbeeld Italiaanse grootmoeders die lachen of groepen zwerfhonden die blaffen). Ratti hierover: “ik zoek regelmatig manieren om het verhaal aan te vullen met nieuwe beelden en geluiden, het geeft meer risico’s om erdoor geraakt te worden.” De muziek van Vintimille is dromerig als een onbestemde soundtrack voor de levendige verbeelding die zeer dicht bij de vroege sfeer van Miaux komt. ‘Week​-​end à Rome’ bestaat uit twee sessies van meer dan vijfenveertig minuten elk; de A kant is de repetitie en de B kant is het liveconcert dat erop volgde. De repetitie klinkt duidelijk losser en vrijer, terwijl het concert een stuk verder in de set op gang komt. Een heerlijk stukje muziek. De echte doorbijters en trage genieters zullen weten waarom. Uit op cassette en digitaal.

vr 19 jul 2019