Weak Life

Christiano Deison (elektronica, processing) en Andrea Gastaldello (alias Mingle, elektronica) breien met ‘Weak Life’ een vervolg aan het bevreemdende ‘Everything Collapse(d)’ uit 2014. Al klopt dit niet helemaal, want tussen de echt nieuwe stukken staan ook de vier nummers van de eveneens in 2014 verschenen cd-r ‘Low Blood Pressure’ (op Final Muzik). Verrassend is de verborgen afsluiter waarin we Deison zowaar zijn stem horen gebruiken, al zit die behoorlijk diep in de mix en is het eerder parlando dan zingen. Het nummer is bovendien een cover. ‘Circle Of Shit’ uit het album ‘Songs Of Love And Hate’ van Godflesh, dat Deison & Mingle echter volledig hun wereld binnen trekken. Ondanks, of net dankzij, de diverse afkomst van de nummers, ouder en nieuwer door elkaar gehusseld op één plaat, weet het duo de samenhang te behouden. De nummers lopen vlot in elkaar over, de sfeer verandert nergens abrupt en de vele maffe geluidjes, krakend, sissend en ogenschijnlijk willekeurig toegevoegd, ondersteunen de al dan niet spaarzame beats. Alleen de reguliere afsluiter, en tegelijk titelnummer, ‘Weak Life’, staat in schril contrast met de rest. Mingle speelt hier piano, maar doet dat een stuk opdringeriger dan op ‘Bloody Felings’, waar hij minzaam de toetsen bespeelt. ‘Weak Life’ klinkt tegelijk een stuk luider dan de rest van de plaat, duurt ook langer. Het is alsof het stuk dient om de luisteraar uit de trance te halen waarin we door de tien nummers die eraan voorafgingen, werden gebracht. Na een paar minuten stilte volgt dan de onherkenbare cover, al begrijpen we niet goed waarom het nummer niet gewoon werd geïntegreerd in de rest, want het sluit er perfect bij aan.

DeisonMingle_WeakLife
wo 11 mei 2016