De meidengroep Nots uit Memphis, Tennessee komt ons eens flink door elkaar rammelen. Bijna letterlijk mogen we dit nemen, want de tien liedjes rammelen aan alle kanten. Op een zeer leuke manier, let wel. Gitariste Nathalie Hoffman en drumster Charlotte Watson zaten eerder in Ex-Cult, Madison Farmer op bas en Alexandra Eastburn op synthesizer komen hen vervoegen om als Nots een stevig potje garagepunk neer te zetten die wat doet denken aan Teenage Jesus And The Jerks, zeker als het om de stem gaat die zeer dicht aanleunt bij Lydia Lunch. Elf nummers in zesentwintig minuten worden erdoor gejaagd. Soms lijkt het of de dames nauwelijks hun instrumenten weten te bespelen en ze eerder van alles uitproberen wat zou kunnen werken. Dat resulteert echter wel in een stel aanstekelijke deuntjes die niet alleen opzwepend klinken, maar door de maffe, overal tussendoor zich opdringende synthesizergeluiden, ook nog eens meer zijn dan zomaar rammelpunk. Lo-fi, urgent en lekker kort, zo klinkt ‘We Are Nots’, waardoor er geen tijd is om ons te vervelen, zelfs al lijken de liedjes ietwat inwisselbaar. Het Australische Ausmuteants, dat als duo begon in 2011 en ondertussen is uitgegroeid tot een kwartet, pakt het net zo niet-traditioneel aan. Jake Robertson en Billy Gardner speelden sinds hun jongste jaren in traditionele garagegroepjes (The Frowning Clouds en The Living Eyes), maar tijdens hun verdere opgroeien wilden ze rebelser klinken. Drums en synthesizers waren voldoende voor hun eerste opnames. Toch rekruteerden ze al snel bassist Marc Dean en hardcoreveteraan Shaun Connor (Canberran). Die laatste voornamelijk omdat hij eigenlijk nauwelijks gitaar kan spelen, bewust. Inmiddels is de band aan zijn derde langspeler toe, waarvoor 27 nummers in een oude ijsfabriek werden opgenomen, waarvan er dertien goed genoeg werden bevonden voor ‘Order Of Operation’. Losgeslagen punkrock is waar de band het beste in is. Toch zit er steevast een of andere melodie onderhuids verscholen, zoals Jay Reatard dat ook zo goed kon met Lost Souls en The Reatards. Rammelen, lekker onkies wezen als het om teksten draait, en er gewoon een ferme lap op geven. Al mag het ook wel eens rustig, zoals in het aan The Stranglers (ten tijde van ‘Feline’ en ‘La Folie’) schatplichtige ‘Stadiums’. Ausmuteants wordt volwassen, maar heeft zijn kuren nog niet verleerd. Excellent stel platen op het in Memphis gevestigde Goner-label, thuisbasis van heel wat interessante punk- en garagerockers.