We Are Dust Under The Dying Sun

Een paar maanden geleden vierde niet alleen Gonzo (circus) zijn honderdste nummer, ook bij het Rotterdamse Tonefloat Records was het feest. Het label rond drijvende kracht Charles Beterams bracht release nummer honderd uit en draait op volle toeren. Zo kregen wij onder andere het nieuwe werkstuk van 3 Seconds Of Air in handen gestopt. Dit is de samenwerking tussen ambientgrootheid Dirk Serries (VidnaObmana, Fear Falls Burning), Paul van den Berg en Martina Verhoeven. Voor hun eerste, ‘The Flight Of Song’, zonderden ze zich af in een kapel. De opnames voor deze nieuwste samenwerking gebeurden in de privéstudio van Serries. Net als bij de vorige werden achteraf geen overdubs toegevoegd of werd er veel geprutst met de opnames achteraf. Het resultaat is een traag voortschrijdend epos in drie delen. Langzame baslijnen vermengen zich met schuifelende gitaarmotieven. Behoudzaam stollen alle elementen samen om een spaarzaam uitgekristaliseerd geluid over te houden. (www.3secondsofair.com) Samen met de release van 3 Seconds Of Air kregen we ook het zelfgetitelde album van March in handen gestopt. Dat is dan weer het pseudoniem dat Maarten Scherrenburg gebruikt als hij niet actief is met The Use Of Ashes of Mercy Giants. Solo kiest hij voor verstilde overpeinzingen die muzikaal behoorlijk kaal worden ingevuld. Een akoestische gitaar wordt zacht bespeeld, de drums worden stil en schuifelend beroerd ergens in de achtergrond. Dit is het naar binnen keren van gevoelens, die dan op dezelfde wijze weer naar buiten worden gekeerd. En dat in een lo-fipakje gestoken. Niet slecht, alleen jammer dat het na een tijd soms iets te eenvormig wordt. Een euvel dat misschien te wijten is aan het beperkte stembereik van Scherrenburg. Niettemin blijft Tonefloat nog altijd één van de toonaangevende labels van de Lage Landen.

Maarten Timmermans
3SecondsOfAir_WeAreDustUnderTheD