We All Raise Our Voices To The Air

Het moest er ooit van komen. Een liveplaat van deze folkrockbende. De groep rond zanger Colin Meloy is ondertussen twaalf jaar actief en zes albums ver. Artistieke hoogtepunt uit die carrière is voor ons het conceptalbum ‘The Hazards Of Love’. Ook met hun laatste album ‘The King Is Dead’ konden deze folkrockers uit Portland ons overtuigen. Met sterke albums en een meer dan aardige livereputatie groeide de band in die periode uit tot één van de namen voor liefhebbers van in Amerika gewortelde folkrock. Deze livereputatie probeerden ze nu op deze dubbelaar te vatten. De opnames werden gemaakt tijdens twaalf verschillende shows in de V.S. naar aanleiding van de release van hun laatste album. Voor de setlist werd geput uit de volledige songcatalogus die ze ter beschikking hadden. Het levert een fragmentarisch overzicht op. Het is soms iets te duidelijk dat de songs uit verschillende platen komen en op verschillende plekken werd opgenomen, waaronder twee shows in hun thuisstad Portland. Daar kregen ze ook de hulp van een stel extra blazers. Door de switchen tussen verschillende shows gaat de continuïteit van de dubbelaar soms een beetje verloren. Jammer is ook dat je duidelijk hoort waar er geknipt is. Maar goed, op zich is dat detailkritiek want we kregen wel vaak mooie versies van de songs. Zo groeit ‘The Crane Wife 1,2 & 3’, op het gelijknamige album ‘The Crane Wife’ nog in twee stukken gesplitst, uit tot een epos van meer dan zestien minuten. En geen enkele minuut is overbodig. Wat dan weer niet kan gezegd worden van het ietwat onnozele publieksspelletje in ‘Billy Liar’. Nu goed, dit soort albums is in de eerste plaats bedoeld voor de echte fans. En die zullen gedurende de twee uur dat het album duurt alleszins veel plezier beleven aan deze release.

Maarten Timmermans
TheDecemberists_WeAllRaiseOurVoice