Wallpaper Music

Recht uit Nashville, Tennessee komt Jeffrey Novak met een nieuwe, derde, plaat aanzetten met zijn combo Cheap Time. Sinds het begin van de band in 2006 volgden de bezettingswissels zich in een sneltreinvaart op. Doet absoluut niet ter zake, want het is Novak die de lakens uitdeelt en met zijn typische stemgeluid een stevige stempel op het oeuvre van de band drukt. Verveeld, beetje eenzaam, verkouden na te veel sigaretten op een korte tijd, zo’n stem. Eentje die heel goed past bij de behoorlijk eenvoudige, aan punk gelieerde muziek. Eigenlijk is het een mix van vroege punk en powerpop, en we denken dan aan bands als Buzzcocks en Alternative TV, of nog iets verder terug in de tijd aan The New York Dolls. Die laatste band is zeker van invloed op Cheap Time gezien de glamrockelementen die voortdurend opduiken. Er zit trouwens een mooie opbouw in de plaat. Eerst een paar heftigere songs, die bij momenten, en die waren we alsnog vergeten te noemen, doen denken aan The Saints, waaronder de zeer geslaagde opener ‘More Cigarettes’. Een paar nummers later wordt wat gas terug genomen, ‘Take It If You Want It’ bijvoorbeeld , dat tegelijk doet denken aan Magazine en The Velvet Underground. Het tempo wordt weer opgedreven en de uiteindelijke verveling wordt helemaal geëtaleerd in de meer dan zeven minuten durende afsluiter ‘Underneath The Fruit Flies’, een machtige song die de plaat samenvat. Het lijkt Londen in 1977 wel, die uitstraling, maar het is de universele verveling onder jongeren die fruitvlieggewijs tot ons komt. De plaat is minder lo-fi dan we van het label gewend zijn, maar verdient er gezien zijn intrinsieke kwaliteiten zeker zijn plek.

CheapTime_WallpaperMusic