Donkere ambient mag niet uiteenvallen in korte nummers. Daarmee wordt wel eens de sfeer verpest. Jeton Hoxha heeft dat heel goed begrepen op het net geen drie kwartier durende ‘Vowel’. Het is één aaneensluitend nummer geworden, live opgenomen in het Cultureel Centrum Braka Miladinov in Struga, Macedonië in juni 2018. Een eerste proeve van zijn kunnen hoorden we via zijn bijdrage aan de verzamelaar ‘2018 Balkan Experimental Survey – Post Industrial Culture Series’. Zijn bijdrage ‘Effect Of Living Things’ klonk al veelbelovend. Met ‘Vowel’ gaat de man nog een stap verder in zijn zoektocht naar het verband tussen tijd, geheugen en context en het gevolg daarvan binnen een muzikaal spectrum. Dat doet hij door het maken van traag evoluerende drones die gemaakt worden met elektro-akoestische klanken die door middel van loops in laagjes boven elkaar worden gelegd. Bronnen daarvoor zijn veldopnames, computers en synthesizers die door diverse filters worden bewerkt en nog allerlei technische snufjes voor het naar zijn hand zetten van intrigerende brongeluiden. Het uiteindelijke stuk brengt ons helemaal in de sfeer van Ridley Scotts ‘Alien’. De dreiging is alom tegenwoordig, de verwachtingen voor wat te gebeuren staat, hoog. De luisteraar wordt echter stilaan in trance gewiegd, tot die niet meer alert is voor het op handen zijnde gevaar. En dan beginnen de klokken te beieren.
Eight Towers, het label van Raffaele Pezzella, is heel sterk in het verzamelen van artiesten uit een bepaalde regio of rond een bepaald thema. Deze keer werd gekozen voor de Poolse kunstenaar Zdzisław Beksiński. Duisternis, dood en verval zijn de thema’s van deze in 2005 overleden man, die schilderde, tekende, fotografeerde en beeldhouwde. Post-Apocalyptische taferelen, een surrealistische beeldtaal vol skeletten, woestijnen en misvormde figuren zijn een ideale voedingsbodem voor donkere ambient en drones. En daar hebben ze weer een fijne selectie artiesten voor bijeengezet. Nummers die speciaal voor deze verzamelaar werden gecreëerd en nummers die de sfeer van de kunstwerken perfect weergeven. We ontwaren alleen maar sterke stukken, met die van mKnoise, Deathwalk en het naar industrial neigende Nihil Impvlse als absolute uitschieters. Iets bekendere namen als Adonai Atrophia en Pezella’s Sonologyst zetten eveneens hun rotste beentje voor. Een heel sterk eerbetoon dus, maar we verwachten van dit label dan ook niks minder dan dat.