Von Bal

In de jaren 1990 was Chokebore één van de zwakkere broertjes bij het roemruchte Amphetamine Reptile. Nochtans slaagde de band rond liedjesschrijver en zanger Troy Van Balthazar er in om hier en daar wat potten te breken met hun veredelde poppunk met lichte noiserock-elementen. Vooral in Frankrijk, als we ons beperken tot Europa, ging het in bepaalde periodes behoorlijk hard voor Chokebore. De groep hield er na vijf langspelers in 2005 mee op. Niet voorgoed, want in 2009 ging de band opnieuw verder, echter zonder nieuw werk uit te brengen, of toch voor zover we wisten te achterhalen. In hetzelfde jaar dat Chokebore er mee stopte, bracht Von Balthazar zijn eerste soloplaat uit. Het een had allicht iets te maken met het ander, maar veel zoden zet het allemaal niet aan de dijk. ‘Knights Of Something’ is inmiddels ook alweer zijn vierde plaat, waarop hij een eigenzinnig soort singer-songwriterliedjes laat horen. Helemaal anders dan wat we van deze plaat hadden verwacht in elk geval. De sporadische synthesizers geven de nummers een vreemd tintje en de stem van Von Balthazar neigt zowaar naar die van een jonge Tom Waits. Wat ook opvalt, is de ietwat melancholische ondertoon, een moedeloos gevoel alsof het allemaal niet meer hoeft en zelfs op zijn eigen zenuwen werkt. Gelukkig zorgen die sporadische, ietwat frivool klinkende synthesizerlijnen voor wat weerwerk. Al bij al kunnen we niet anders dan concluderen dat we deze plaat veel beter vinden dan het verzamelde werk van Chokebore. Er zat dus toch iets in.

TroyVonBalthazar_VonBal
di 10 mei 2016