Volume

Liefhebbers van geïmproviseerde muziek kunnen nauwelijks de stroom aan nieuwe platen van het label Emanem volgen. Duiding is hierbij noodzakelijk: sommige langspelers laten zich zelfs door de meest doorwinterde fans niet beluisteren; op andere platen mag haast onmiddellijk het etiket geniaal worden gekleefd. John Edwards’ ‘Volume’ zit in ieder geval aan de goeie kant van die verdeling. Negen nummers lang laat Edwards ons genieten van de soloklank van zijn akoestische bas. Anders dan pakweg Jan Roder, die enkele maanden geleden met ‘Double Bass’ een soortgelijke conceptplaat uitbracht, verkennen Edwards’ improvisaties de uiterste grenzen van het instrument. Melodieën, flarden improvisatie, knarsende snaren en korte deuntjes wisselen af met extramuzikale geluiden. Daarenboven maakt de uitstekende geluidskwaliteit ‘Volume’ een waar feest voor de oren. Knap en complex, bovenal boeiend en een definitieve verkenning van alle mogelijkheden die het instrument te bieden heeft. Alexander Von Schlippenbach gooit het over een heel andere boeg. Tijdens een opnamesessie in het Italiaanse Udine wilde de pianist, die toch vooral bekend is voor zijn baanbrekend werk in de freejazz, de mogelijkheden verkennen om met improvisatie in het idioom van de ernstige muziek (het is te zeggen de twintigste-eeuwse kamermuziek) te blijven. Samen met klarinetspeler Daniel D’Agaro en cellist Tristan Honsinger leverde dat experiment uiterst vruchtbare resultaten af. Het is alsof de luisteraar rechtstreeks getuige is van de totstandkoming van een hedendaags gecomponeerd werk. De mate van vloeiendheid waarmee de drie muzikanten elkaars ideeën oppikken, aanvullen en verder uitwerken, grenst aan het ongelooflijke. De drempel van ‘Friulian Sketches’ ligt wat hoger dan bij een doorsnee plaat, doch meerwaardezoekers zullen zich de aanschaf van de cd zeker niet beklagen.

Jo Vanderwegen
JohnEdwards_Volume