Vivus!

Death is en blijft natuurlijk de band van Chuck Schuldiner, al overleed de man aan een hersentumor op 13 december 2001. Ze stonden mee aan de wieg van de death metal en maakten voldoende interessante platen die het genre mee vorm gaven. Relapse brengt nu een set van twee cd’s opnieuw uit, die twee optredens bevatten uit 1998. De beide concerten kwamen namelijk eerder al uit in 2001, toen om te proberen geld in te zamelen voor de ziekenhuiskosten van Schuldiner. De vormgeving werd in een nieuw kleedje gestoken en drummer Richard Christy geeft wat tekst en uitleg. En de twee platen, ‘Live In L.A.’ en ‘Live In Eindhoven ‘98’ werden gebundeld. Het concert in Los Angeles ging door in Whisky A Go-Go op 5 december en laat Death op zijn hoogtepunt horen. Het is niet voor niets dat Death als één van de meest bepalende en meest invloedrijke bands uit het death metal genre wordt beschouwd. Velen noemen de band zelfs als het gaat om de naam van het genre, al zijn er net zo veel die de eer aan Possessed laten. De tweede cd is een opname van het optreden van Death op Dynamo Open Air uit 1998 op 31 mei. De opname is iets minder geslaagd, de band wel in vorm maar niet super, al zal dat ook wel aan de festivalsfeer liggen. In elk geval is deze heruitgave leuk voor ieder die er bij was of wil horen hoe de grondleggers van de death metal live klonken. Technisch natuurlijk, quasi zonder foutjes en zich volledig gevend aan hun hondstrouwe publiek is dit een mooi document voor degenen die de platen nog niet in huis hadden.

Death_Vivus