Visions

Martijn Steultjens mag dan wel zijn label ‘No Ambition Records’ noemen en zijn éénmansband als een volledig orkest voorstellen, zijn eerste werkstuk is er eentje om van te smullen. Met een heel klein budget, minimale mixing en geen productie weet de hobbymuzikant toch een plaat af te leveren die niet alleen de demokwaliteit overstijgt, maar ook muzikaal hoge toppen weet te scheren. Hij bespeelt alle instrumenten zelf: bas, elektrische en akoestische gitaar, synthesizers, drumprogrammering en wat hij zelf het necessary evil noemt, de pc dus. De veelal gefluisterde teksten zijn afkomstig van Jack Buytels, pseudoniem voor Luc van Loon, die op het hoesje uitdrukkelijk niet wordt bedankt. Het betreft een bundeling gedichten getiteld ‘Visions Of Laughter And Pain’, een titel die al verwijst naar de meestal behoorlijk melancholische sfeer die wordt opgewekt. Verder putte de man lyrische inspiratie uit het werk van Derek William Dick en The God Machine. Het zijn teksten over drank, vrouwen en een ondraaglijk bestaan die Martijn met een nauwelijks te classificeren muzikaal palet weet te omkleden. In zijn biografie meldt hij een hele resem bands die hem doorheen de jaren hebben beïnvloed: van Johnny Cash over The Butthole Surfers en Sonic Youth naar The Cure en nog veel meer. En toch denken dat zijn grote inspiratie The God Machine heet. Hun typische sound kruidt hij met een portie avontuurlijke progrock. Industriële invloeden en doomfragmenten zijn er ook, maar het is vooral het muzikale avontuur en het experiment met klankkleuren die deze mooie plaat interessant maken en houden. Martijn steekt tevens heel wat variatie in de plaat waardoor ‘Visions’ zijn titel meer dan waarmaakt: deze man heeft, ondanks de beperkingen waarmee zijn debuut in elkaar werd geknutseld, een visie op waar hij met zijn muziek naar toe wil. Als dit de toekomst is van progrock, dan zijn we voortaan fan. Van deze plaat zijn we dat sowieso. ‘Visions’ is volledig legaal te downloaden op de site of via mailorder te koop voor tien euro.

PandemonicOrchestr_Visions