Varvakios

In 1988 nam Savage Republic in Griekenland ‘Customs’ op met geleende instrumenten, nadat de douane de eigen apparatuur in beslag had genomen. Vierentwintig jaar later keerden de Amerikanen terug naar een land dat zelf alles kwijt was. In een stad in chaos maakte de band ‘Varvakios’, genoemd naar de centrale Atheense markt die het toneel was van hevige rellen naar aanleiding van draconische bezuinigingsmaatregelen die Griekenland in de Euro moesten houden. Savage Republic combineerde ooit elementen van art-punk, industrieel, Arabische muziek en surfrock, met een volstrekt uniek geluid als gevolg, maar ook een plaats tussen wal en schip. Want de band paste nooit comfortabel in een hokje en bleef zijn hele carrière ondergewaardeerd, tot hij in 1989 ophield te bestaan. Zijn invloed is moeilijk te beoordelen, maar de karakteristieke gitaarthema’s doken later op bij bands als Mogwai, en op Godspeed You! Black Emperor’s ‘F#A#∞’ album. Na een reünie-tournee in 2002 besloot Savage Republic nieuw materiaal op te nemen en vijf jaar later verscheen ‘1938′, met een postpunk-geluid in de lijn van P.I.L., Gang Of Four en Echo & The Bunnymen. ‘Varvakios’ volgt ten dele eenzelfde koers maar heeft daarnaast Balkaninvloeden, zoals de nummers waarop de melancholische viool van Blaine L. Reiniger (Tuxedomoon) de boventoon voert. Mede door toevoeging van field recordings van het Griekse stadsleven voelt de plaat minder ‘rock’ dan zijn voorganger. Net als ‘Customs’ is ook deze plaat wat schetsmatig, maar als geheel is ze toch geslaagd. Commentaar op de toestand in Griekenland geeft de band niet; hun definitieve statement over crises gaven ze in 1982 al, op de klassieker ‘Procession’: “the crisis of our country is not caused by external forces – the danger lies within.”

SavageRepublic_Varvakios