Vampyros Roussos

Psychedelische progrock, het bestaat zelfs in België. Luister maar eens naar dit ‘Vampyros Roussos’. Waarschijnlijk al lang niet meer verkrijgbaar op cassette of cd, daar het album slechts in beperkte oplage verscheen en onmiddellijk in de handen van progrockverzamelaars en andere adepten van hippie en andere flower powers belandde. Surf echter naar hun site en voor de verandering kan je daar het album volledig legaal downloaden. En dat kan binnenkort net zo goed met hun nieuwe album ‘Son Of Lord Space Devil’, het derde deel in de trilogie ‘Lord Space Devil’. Dit album is opgevat als een imaginaire jaren 1970 soundtrack voor een psychedelische erotische horrorfilm en rockopera, met als grote voorbeelden de films ‘Suspiria’ (Dario Argento), ‘Holy Mountain’ (Alejandro Jodorovsky), ‘Beyond The Valley Of The Dolls’ (Russ Meyer) en zo nog wat gelijkaardige filmpareltjes en hun begeleidende soundtracks, van bijvoorbeeld Goblin. En slaagt de band, met steeds wisselende bezetting, in zijn opzet? Ons inziens wel. Akoestische psychedelische pop gaat hand in hand met aan David Bowie verwante glamrock uit de beoogde tijdsperiode, degelijke psychedelische rock ontaardt in een aantal nummers zelfs in sitargekweel, de kosmische synthpartijen zijn niet van de lucht. Logisch bij een stel mannen die vroege Pink Floyd en een vampiristische Demis Roussos ten tijde van Aphrodite’s Child als schoolvoorbeeld nemen. In 2009 stonden ze samen met verwante bands Vibravoid en Siena Root op de planken in Geel, toen daar het psychedelica-festival Yellowstock werd gehouden, ter nagedachtenis van veertig jaar Woodstock. Echte bloemenkinderen dus, die in trance gaan alsof het niets is en ook in ons hoofd filmbeelden weten op te roepen die beantwoorden aan de films waarnaar de band als inspiratiebron verwijst.

CosmicTripMachine_VampyrosRoussios