Turning Lead Into Gold With The High Confessions

Dit is het debuut van wat gerust een supergroep mag worden genoemd. The High Confessions bestaat namelijk uit Chris Connelly (Ministry, Revolting Cocks), Steve Shelley (Sonic Youth), Sanford Parker (Minsk, Buried At Sea) en Jeremy Lemos (White/Light, produceerde platen van Smog en Stereolab). We vermoeden dat Lemos een stevige vinger in de pap heeft gehad bij het maken van deze plaat. Niet alleen klinkt opener ‘Mistaken For Cops’ als The Velvet Underground, zijn ervaringen met zijn droneduo White/Light drukken eveneens een stempel op deze verrassende plaat. ‘Along Came The Dogs’ is een tranceverwekkende post/krautrocker van zeventien minuten die het gros van de postrock die we al hoorden, zo doet vergeten. Voor ‘The Listener’ haalt Connelly zijn beste Bowie-stem boven, zoals die zong in de jaren 1970. De band speelt ondertussen licht door psychedelica beïnvloede muziek, wat dit tot een zeer sfeervol nummer maakt. Daarna volgen nog twee songs, waarin de band net als bij de andere nummers ruimschoots de tijd neemt om ze uit te werken. ‘Dead Tenements’ drijft op een dreigende drone, terwijl Connelly als een boze David Tibet klinkt, het tempo wordt wat opgedreven en vooral de strakke drums eisen een hoofdrol op. ‘Chlorine And Crystal’ gaat op dit elan verder, en vormt met zijn Public Image-elementen een perfecte afsluiter. De vijf songs op deze a-typische Relapse-cd worden doorspekt met weirde synthesizergeluiden, wat de sfeer, behoorlijk donker en dreigend, nog helpt te versterken. ‘Turning Lead Into Gold With The High Confessions’ is een onverwacht goede plaat van een band bestaande uit zeer ervaren musici, die het alleen doen voor het plezier. En dat werkt uiteraard in hun voordeel. Luister terwijl ook nog eens naar de platen die Bob Bert, Shelley’s voorganger bij Sonic Youth, maakte als Bewitched, want daaraan doet deze plaat ons heel erg denken.

TheHighConfessions_TurningLeadIntoGol