True

Zodra de openingsklanken van ‘Totally True’ door onze koptelefoon dringen, denken we heel even dat The Smiths en The Cure samen op zijn gegaan in een jaren 1990 shoegazeband. Violens is echter een band die is opgericht in 2007 en niet eens Brits is, maar uit New York komt (en zelfs haar oorsprong in het zonnige Florida vindt). Voornaamste bandlid is zanger/gitarist Jorge Elbrecht, tevens lid van het kunstenaarscollectief c.q. bedrijfje Lansing-Dreiden, dat zich richt op allerlei vormen van kunst en het verkopen daarvan. Ontevreden met de aandacht voor muziek, besloot Elbrecht Violens op te richten, om zo een uitlaatklep voor zijn liedjes te hebben. Die liedjes klinken op het tweede album ‘True’ best aardig, hoewel het even doorbijten is bij de eerste luisterbeurten. Dit komt voornamelijk doordat de muziek en de zang zeer lichtvoetig overkomen, als een lieflijke variant van shoegaze, met zachte lagen die over en om elkaar heen waaieren. Maar voordat we zover zijn, hebben we de plaat zeker een keer of zes moeten luisteren. Die inspanning loont uiteindelijk echter wel, want de nummers zijn duidelijk met aandacht geschreven. De zang is heel licht en doet ons aan een band als Ride denken. Af en toe zouden we graag de stem van een Rob Dickinson willen horen, want Albrecht werkt hier en daar op onze zenuwen. De intermezzo’s ‘Lavender Forces’ en ‘Lucent Caries’, waarin niet echt gezongen wordt, zijn dan ook een welkome afleiding, met hun dreigende geluid. Toch willen we Albrecht niet te kort doen, want er zitten zeker erg mooie tracks tussen, zoals ‘Through The Window’, dat ons doet zweven in een tijdloos heelal. Jammer dat afsluiter ‘Hard To See’ dan weer wat rommelig is. Aardige plaat, die stiekem misschien wel een groeier is.

Niels Tubbing
Violens_True