Transfall

De Fransman eRikm is waarschijnlijk vooral bekend om zijn turntabling en elektronische muziek vol clicks, glitch en effecten. ‘Transfall’ is een verzameling van recente composities die hij maakte voor dans, theater en performances. Ze laten een ander geluid horen, dat eerder naar modern gecomponeerde en elektroakoestische muziek gaat. Vooral geldt dat voor de opener ‘Austral’, een stuk van bijna 22 minuten waarin percussie, blazers en piano worden gecombineerd met soms licht spetterende en soms razende elektronische klanken. Het gaat de componist hier niet om melodielijnen, maar het lijkt hem vooral te gaan om de pure klanken en contrasten. Het is een wat afwijkend stuk, ten opzichte van de overige vijf op ‘Transfall’, zowel in klank als structuur. De vijf volgende stukken bestaan uit met name elektronische klanken en field recordings en hebben een overeenkomstige opbouw. De field recordings worden gebruikt als musique concrète: ze worden puur gebruikt om hun klanken, losgekoppeld van hun bron. eRikm creëert composities waarin sonische gebeurtenissen elkaar opvolgen. Dat is vaak een afwisseling van lang aanhoudende geluiden – de ene keer een ruis of een vibrerende toon, een andere keer een ratelend of tikkend geluid – met korte uitbarstingen van klanken of onverwachtse accenten. Door de overeenkomst in structuur en in gebruik van instrumenten zijn de vijf composities na ‘Austral’ trouwens gemakkelijk als een geheel beluisteren. Als volledige cd, met als het ware twee stijlen, documenteert ‘Transfall’ een geslaagde stap in het oeuvre van eRikm.

ERikm_Transfall