Traces Of Nothingness

Met wat goede wil kan het Canadese Cyclic Law (‘Label and online mailorder for obscure ambient/industrial soundscapes’) tot dezelfde occulte gemeenschap worden gerekend als Cold Meat Industry (Zweden), Cold Spring (Engeland), Spectre (België) of Old Europe Cafe (Italië). En die labelreferenties vormen samen met het mission statement meteen een uitstekend hulpmiddel om Cyclic Law een plaats toe te kennen binnen een internationale context. Op het palmares staan ondertussen (dark ambient) releases van onder andere Kammarheit, Northaunt, Nordvargr/Drakh, Visions, Sophia en Arcana, artiesten die vaak ook terug te vinden zijn bij de eerder geciteerde platenhuizen. Ook Svartsinn en Gustaf Hildebrand behoren al enige tijd tot dat selecte clubje. Jan Roger Petterson (Svartsinn) heeft zijn roots in Noorwegen en dat verklaart ten dele het typische gitzwarte, kille, onheilspellende, sombere, haast bovennatuurlijke karakter van zijn soundscapes. Svartsinn is namelijk de soundtrack van de schaduw. Ruwweg vertaald betekent Svartsinn overigens zoiets als een ‘zwarte ziel’. Melancholische en (subtiele) melodische toetsen maken het geheel – een mentale reis in acht desolate fasen – niettemin verteerbaar waardoor het tegelijkertijd aangenaam wegdromen is. Wat niet meteen synoniem is voor indommelen op achtergrondmuziek. Tenminste voor wie niet bang in het donker is.
De Zweed Gustaf Hildebrand oogstte op Cold Meat Industry enige roem als Lithium. Met ‘Primordial Resonance’ is hij toe aan zijn tweede album onder eigen identiteit. Het injecteren van religieuze (Gregoriaanse) samples zoals in ‘Ruins Of Failed Utopia’ doet zijn atmosferische sound bij momenten wat wegglijden richting Raison D’Etre, al zijn vooral Lustmord en Schloss Tegal duidelijke invloeden. Wat betreft de gave om de aandacht continue te blijven vasthouden, komt hij in vergelijking met Svartsinn niet zonder kleerscheuren uit het duel. Daarvoor glijdt ‘Primordial Resonance’ iets te vaak weg in (kortstondige) vrijblijvendheid. Toch blijft de schade enigszins beperkt door wat vaker het noisepad op te gaan om zo finaal te cumuleren in een meer industrieel geluid. Het verschil tussen beide releases en de mate van appreciatie is dan louter een kwestie van smaak. Tot slot: beide cd’s zitten in een mooi verzorgde, buitenmaatse verpakking die de kwaliteiten van Cyclic Law extra in de verf zet. Sterk aanbevolen.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!