In de muziek van de Amerikaanse componist Noah Creshevsky is iets zelden wat het lijkt. Een goed voorbeeld daarvan is te beluisteren op zijn recente cd To Know And Not To Know, uitgebracht in de Composers Series op John Zorns Tzadik-label. De in 1945 geboren Creshevsky is volgens de boekjes een componist van elektronische muziek. Weliswaar realiseert hij zijn muziek grotendeels op de computer, maar echte elektronische muziek wordt het tegenwoordig nog naar zelden.
Hyperrealistic music noemt hij de muziek die hij tegenwoordig maakt. Deze term dekt de lading beter dan electronic music. Wat hij doet, is bestaand geluidsmateriaal gebruiken als basis voor zijn composities. Hij ontleedt het origineel en gebruikt wat hij bruikbaar vindt en op de manier dat het hem het beste uitkomt. Een voorbeeld: hij neemt een lied, gezongen door een man of vrouw, en maakt daar iets nieuws van. Soms is de oorsprong niet te herleiden, vaker herken je de stem, en hoor je tekstflarden deze zijn dan in een nieuwe volgorde gezet, waardoor de betekenis een andere wordt. Zo gaat het ook met instrumenten, found sounds en echte elektronisch opgewekte klanken.
To Know And Not To Know bevat negen van dergelijke muziekwerkjes, de oudste uit 1997, de recentste van dit jaar – irriterend soms, fascinerend vaker, een enkele keer geniaal, soms hinderlijk cliché.
To Know And Not To Know is voor wie houdt van het muzikale avontuur. Wie gewoon een lekker stukje muziek wil, kan deze cd beter mijden.