Til Endes

Khold is één van de drie bands van Thomas Berglie. Hij heeft het er maar druk mee, en dat is er ook aan te merken. Acht nummers die samen net iets meer dan een half uur in beslag nemen. Het lijkt alsof Berglie wel graag diverse bands in de running heeft, maar niet voldoende ideeën om die ook allemaal van voldoende materiaal te voorzien. Hij drumt in Tulus, speelt bas bij Sarke en drumt nu ook bij Khold. Sverre Stokland mag zijn stem lenen aan zowel Khold (als Gard) als Tulus (als Blodstrup) en zingt in beide bands in het Noors. Voor Sarke, misschien wel de bekendste band van de drie, verkoos Berglie een zanger die het Engels machtig is: Ted ‘Nocturno Culto’ Skjellum (Darkthrone). En daar zit hem eigenlijk de kneep, bij die zangers. De drie bands spelen namelijk gelijkaardige muziek, een mengeling van pure black metal en onversneden rock’n’roll: black’n’roll. En alle drie doen dat op een zeer bevredigende wijze. ‘Til Endes’ klinkt dan misschien geenszins vernieuwend, lekker aangenaam doordenderende rock is het wel. En daar mag dat likje verf dan wel bij, de kinderen des duivels moeten zich toch kunnen inleven. De acht nummers zijn niet echt supersnel, maar evenmin traag. Een beetje zoals op de albums van Sarke, mditempo black’n’roll. Voor de gein coveren ze Sepultura, wiens ‘Troops Of Doom’ hier als ‘Dommens Arme’ wordt voorgesteld. Zonder de hoesnota’s hadden we het nummer niet herkend, wat erop wijst dat het kwartet er een Kholdnummer van heeft gemaakt. ‘Til Endes’ is een beetje kort, een beetje weinig maar wel uitermate degelijk en effectief.

Khold_TilEndes