The Waste Land

Het Zweedse Cold Meat Industry blijft overproductief. Dat zou op langere termijn kunnen resulteren in kwaliteitsverlies en eenheidsworst. Maar met ‘The Waste Land’ van
:Golgatha: en ‘New Dawn’ van Aeterna bewijst CMI het tegenovergestelde. Op beide albums word je opnieuw omringd door rituele tromslagen, wonderbaarlijke drone-sculpturen en mysterieuze stem- en snaarklanken, die je meesleuren naar een wonderbaarlijke donkere ondergrondse wereld. In het bijzonder ervaren we een technische verfijning en een diepere gelaagdheid. Vooral opvallend is de vakkundig en kunstzinnig gecreëerde verbeeldingkracht, die uit beide albums straalt. De Duitser Christoph Donarski liet in het verleden al van zich horen middels diverse compilatiebijdragen en een honderdtal handgenummerde cd-r’s. ‘The Waste Land’ is zijn eerste volledige album. Sporadisch wordt de cd overschaduwd door horror geluidseffecten en dogmatisch aandoende tekstfragmenten, maar het merendeel van de stukken heeft een eigentijdse meditatieve uitstraling. Vooral het symfonische en rituele karakter van de aanzwellende en afnemende ‘sonic sound drones’ geven je het gevoel te zweven tussen droom en werkelijkheid. Eenzelfde zweving kenmerkt ‘New Dawn’ van Aeterna. Birthe Klementowski declameert in het titelstuk met haar bluesy folk stem ‘Waiting no more’. Zij wil met haar album duidelijk op zoek gaan naar een nieuw begin. Niet stilstaan bij dood en verderf, maar herboren afstevenen op een transmoderne en neo-shamanistische muziekrichting. Daarvoor voegt ze bewust klankelementen toe uit historische, maar vooral ook hedendaagse muziekgenres, zoals neo-folk. Het is vergelijkbaar met de fascinerende kruisbestuivingen binnen het (eind)geluid van Swans. Aeterna is de reïncarnatie daarvan. ‘New Dawn’ eindigt in tranen met een schitterende uitloper naar een slepende coverversie van het Sonny Bono nummer ‘Bang, Bang’. Klasse!

Hessel Veldman
Golgatha_TheWasteLand