The Vodoun Effect: Funk & Sato From Benin’s Obscure Labels

Mocht u er nog aan twijfelen: de wereld is écht wel één groot dorp en ja, funk komt oorspronkelijk uit Afrika. Die twee stellingen, voor zover die nog moesten worden bewezen, worden met verve aangetoond op deze prachtige uitgave van het Duitse Analog Africa label. Terwijl de funkbrothers en -sisters in de VS over hun hoogtepunt waren, werden deze pareltjes in Benin gemaakt. Dit is funk, soul, psychedelische orgeltjes en gitaarriffs maar met de oorspronkelijke complexiteit van het Afrikaanse ritme. Het Orchestre Poly-Rythmo De Cotonou was in de jaren 1970 van de vorige eeuw actief in Benin. En actief mag je wel heel letterlijk nemen: de archivarissen van Analog Africa konden zo’n 500 tracks van de band opduikelen, er komt dus zeker nog een tweede deel. In een boekje van 40 bladzijden schetst het label heel uitgebreid, accuraat, liefdevol en met veel foto’s, de geschiedenis van de band en de context waarin die opereerde. Zo komen we te weten dat ze vertrok van een basis van complexe ritmes uit de lokale Vodoun (zeg maar Voodoo). Dat is allemaal razend interessant, maar nog interessanter is de muziek zelf. Als James Brown in Afrika had gewoond, had hij wellicht iets gelijkaardigs gemaakt. En ondanks de primitieve opname omstandigheden in die tijd (de tracks werden volledig opgenomen met een éénsporen Nagra-recorder, en hooguit twee microfoons), klinken de songs verrassend goed en zuiver. Opwindend en opzwepend.

tekst:
Lieven Verstraete
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!