The Totality Of Death

Verwar ons. Zet ons op het verkeerde been. Zoek naar de verschillen in het hellingspercentage van de opeengestapelde schedels. Noteer de verschillen in labels en tracktitels. Trepaneringsritualen hakt zijn anthologie wel degelijk in schijnbaar identieke helften en verspreidt ze over twee gelimiteerde cd’s, twee labels en evenveel continenten. De occult geïnspireerde old school industrial van Thomas Martin Ekelund (Dead Letters Spell Out Dead Words) had niet veel tijd en slechts een handvol gelimiteerde vinyls en cassettes nodig, om de kille harten van de scene te veroveren. Originaliteitprijzen vallen met dit soort muziek al sinds 1983 niet meer te winnen, maar dat mag geen argument zijn om doofblind te blijven voor het feit dat Trepaneringsritualen sferisch kwaliteitswerk aflevert. Katholieke kruisen worden als ijzeren veegborstel op een vuile vloer gebruikt, en we horen een goedkeurende Zweedse grom in de richting van gehoornde goden, de Dood en de meer creatieve vormen van seks. Om het dubieuze aura nog wat te versterken, krijgt ook ‘C’Est Un Rêve’ van Death In June een zeer extreme makeover. Muzikaal wordt gevarieerd tussen de zeer typische death industrial kenmerken van trendsettende landgenoten als Brighter Death Now en Megaptera, en zuiver rituele exponenten als percussie, vervormde gezangen en gongslagen. Net als jij beseffen we dat we dit allemaal al eerder gehoord hebben. En we zullen dit nog veel vaker horen, want we betrappen er onszelf op dat we deze set opvallend vaak spelen. En nadien nog eens!

Trepaneringsritual_TheTotalityOfdeath