The Temple Of Wood

Er is dankzij enkele mooie vinylheruitgaven hernieuwde aandacht voor de minimale elektronica van The Misz, het bekendste project van Jan Van den Broeke. Maar ook in de jaren 1980 maakte Van den Broeke al zeer ingetogen minimalistische solomuziek: oorspronkelijk als Absent Music, intussen al een paar jaar als June11. Door de inbreng van gastmuzikanten en zangeressen is de klank steeds rijker geworden, maar ook op deze cd is nog goed te horen waar Van den Broeke vandaan komt. De cover van Leonard Cohen (‘You Know Who I Am’) is één wapenfeit. En de manier waarop elektronica gekruist wordt met gitaren, klarinet, viool en piano, en waarop de mannelijke/vrouwelijke vocalen elkaar afwisselen, doet sterk denken aan The Velvet Underground, in het bijzonder VU-tracks als ‘Pale Blue Eyes’. Laten we dit meteen maar nuanceren tot een klankmatige referentie: er is zeker melancholie in het werk van June11 aanwezig, maar je zal hem op een zomeravond veeleer gitaartokkelend onder een eenzame boom aantreffen, dan in een SM travestietenbar of in de goot met een naald in zijn arm. June11 is nogal romantisch: maanlicht, sterren, pianomuziek van Franz Schubert en poëzie van Heinrich Heine. Toch zit hier en daar ook een weerhaakje, onder andere door de lijken van 600 dolfijnen. Hoewel de combinatie van dit soort muziek met de warme stemmen al snel een zekere loomheid opwekt, hopen we dat de lichtinval op ons leven ooit van dien aard is dat we ‘The Temple Of Wood’ integraal én herhaaldelijk kunnen consumeren.

June11_TheTempleOfWood