The Skeletal Essences of Voodoo Funk 1969 – 1980

De krasse oude mannen van Polyrythmo uit Cotonou, Benin, hebben een groot archief bij elkaar gespeeld dat nog altijd wordt uitgespit door Analog Africa label leider Samy Ben Redjeb. Vorig jaar December overleed saxofonist en oprichter Mélomé Clément op 67-jarige leeftijd aan een hartstilstand en de tijd is helaas gekomen dat de overgebleven oudere leden één voor één beginnen wegvallen en zelf ook voer voor het archief zullen worden. Deze derde verzamelaar uit de reeks mist toch wel een beetje de sterke psychedelische afro-funk impact van hun eerste verzamelaar ‘The Voudoun Effect’ waar de ene na de andere funk-knaller voorbij kwam. De titel ‘The Skeletal Essences of Voodoo Funk 1969 – 1980’ belooft meer dan het kan waarmaken en van bezwerende voodoo sferen is weinig te merken, het is gewoon goede afro-funk met een eigen signatuur. Een deel van de songs lijken eerder B keuzes maar daar staan gelukkig een aantal zeer sterke en gedreven funk songs tegenover waarbij ‘Adjiro Mi’, ‘Akoue We Gni Gan’ en ‘Akue We Non Houme’ met kop en schouders boven de rest uitsteken. In de swingende songs ‘Karateka’ en ‘Vi E Lo’ komen ook latino invloeden bovendrijven waar blaasinstrumenten en orgeltjes hun stempel drukken op de wulpse afro-latino ritmes. Ook ‘Ecoutes Ma Melodie’ is een prachtig uitgesponnen song met een zwoel psychedelisch kaliber door warme zang prettige orgel en synthesizer effecten. De plaat eindigt met ‘Min We Tun So’, een parel van een trage song die als een plakkende schuifelaar met warme bevende crooner stem bezongen wordt. Het is dan misschien een Polyrythmo plaat met minder snelheid en verrassingselementen dan de andere verzamelaars, maar er valt nog genoeg moois te ontdekken om swingend de herfst en naderende winter mee door te komen.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
OrchestrePolyrythm_TheSkeletalEssence
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!