The Silent Whisper

Sandy ‘Magthea’ Nys maakt al circa dertig jaar muziek voor rituelen en rituelen voor muziek; en daar zal hij vermoedelijk ook nooit mee ophouden. Geen erg, integendeel zelfs, want zo is hij er in geslaagd om een eigen handtekening te creëren en vervolgens dat geluid gaandeweg te perfectioneren. De basis van die rituelen is heel divers en bevat elementen uit diverse bronnen, maar vaak terugkerende thema’s zijn primitivisme en antropologie, magie, seksualiteit/erotiek, occultisme en esoterie. In de loop van de jaren werden etnische elementen – een andere constante – opgesmukt met uitgesproken ritmes en flirtte hij met onder andere industrial, techno of triphop, zoals op ‘Urban Rhythms Urban Rituals’, zijn drie jaar oude vorige album op het Berlijnse Sleepless Records. Ditmaal zijn de ritmes grotendeels teruggebracht tot strepen spaarzame percussie. ‘Wheel Of Life’ met zijn uitgesproken beats, is de uitzondering op de regel en de enige track die enigszins oproept tot onrustig bewegen. Verder ligt de nadruk op donkere soundscapes en bevreemdende geluiden en vallen ook de stemmen van een flink aantal (gast)zangeressen op. Zangeres Madeline Arndt vormt met Nys en Peter De Koning (alias TraumaSutra) overigens al een tijdje de vaste line-up van Hybryds en zij trekt duidelijk het laken naar zich toe. Op ‘The Silent Whisper’ passen de puzzelstukjes die op vorige albums elkaar niet altijd vonden, opnieuw netjes in elkaar en daarmee eisen Hybryds hun vaste stek tussen gelijkgezinde acts als TUU, vidna Obmana of O Yuki Conjugate opnieuw grotendeels op.

Hybryds_TheSilentWhisper