The Roots Of Chicha Vol. 2

Oude cumbia uit de archieven wordt duchtig afgestoft en de geluidsparels krijgen een poetsbeurt voor een nieuw, jong publiek. Chicha is de psychedelische cumbia uit de late jaren 1960 van Peru waarbij zwevende gitaren centraal staan in een aanstekelijk geluid dat zowaar het adoptiebroertje van de rockabilly zou kunnen zijn. Het genre werd genoemd naar een alcoholische maïsdrank. De Chicha muziek had in zijn bloeitijd geen goede naam door zijn herkomst uit de achterstandswijken van de hoofdstad Lima. Deze verzamelaar werd samengesteld door Olivier Conan, frontman van de band Chicha Libre die ook op Crammed staat. Conan benadrukt dat dit tweede deel niet zomaar een vervolg is, maar eerder een rectificatie van vooroordelen en onjuistheden van het eerste deel waar het ‘Amazonica’ geluid werd belicht. In dit deel wordt de stadse Chicha uit Lima onder de aandacht gebracht, aangezien deze stijl de meeste invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de Chicha en de latere Peruviaanse cumbia. Los Destellos, Los Wembler’s De Iquitos, Grupo Celeste, Los Shapis, Manzanita Y Su Conjunto zijn enkele bands die hier psychedelische exotica brengen van ongekende schoonheid met melodietjes die lang in het hoofd blijven rondzweven. Liefhebbers van oude latino exotica in het spoor van Vampisoul mogen deze verzamelaar zeker niet missen. We gaan door naar het donkere Afrika en stappen terug naar de de Belgische koloniale tijd. Congo 1955-1956, het waren de jaren van de vroege rumba muziek, de zwoele jazzrock die door de Afro-Cubaanse muziek werd gevormd. Ook de rumba kent een heropleving en deze verzamelaar werpt een oor op de vroegste wortels van het befaamde O.K Jazz orkest met de leden Franco, Vicky, Rossignol, Essous, De La Lune, Dessoin, Roitelet, De Wayon en Nganga. Eigenlijk is dit een heruitgave, aangezien deze in 1993 al was verschenen, maar blijkbaar niet op het juiste moment voor het juiste publiek. Anno 2010 is daar het moment om de serie ‘Congo Classics’ verder te zetten en daar mogen we Crammed weer dankbaar voor zijn. In twintig songs met elk een duur van ongeveer drie minuten worden oude Congolese sferen weer even tot leven geroepen. Alle songs komen van originele 78 toeren plaatjes en de lichte kraakjes zorgen voor dat prettige warme gevoel. Houlala!, als een groet weerklinkt deze kreet in ‘Houlala Mopanze’ en we zijn mee. Tel daarbij het verzorgde artwork met mooie scherpe zwart wit foto’s en de betovering is compleet.

_TheRootsofChichaVo