The Pentaki Slopes

De Fransman David Letellier heeft onder de noemer Kangding Ray bewezen één van de meest interessante elektronische muzikanten te zijn van de afgelopen jaren. Zijn album ‘OR’, vorig jaar verschenen op Raster-Noton, is een meesterwerk in het genre van de meer abstracte techno. Zo ook ‘The Pentaki Slopes’, tevens uitgebracht op Raster-Noton en bestaande uit drie nummers die de ervaring van het beklimmen van de magische berg Pentaki moeten weergeven. Of het aan de premisse ligt of aan de intrinsieke kwaliteit van de nummers weet ik niet, maar de opzet van deze ep is geslaagd. Via ‘North’ begint de reis met een aarzelend zweverige melodie over rustige techno, met een licht industriële ondertoon. In een kalm maar gedecideerd tempo wordt de berg beklommen. De hoge tonen zwellen aan naarmate het nummer de top nadert, waar de vlakte van ‘Plateau (A Single Source Of Truth)’ wacht en waar voor een moment fysieke rust kan worden genoten. Het is een kalme plek, waar het nog steeds onguur kan zijn, en waar de genoemde ‘single source of truth’ vooral een innerlijke bron lijkt aan te boren. De idee van de berg als meditatieve plek waar de waarheid van Het Zelf benaderd kan worden. Dan door naar ‘South’. Om in de beeldspraak te blijven voelt dit nummer wellicht inderdaad als een afdaling van de berg. Met een aanvankelijke angst te kunnen vallen, totdat de wijze les van Japhy Ryder uit The Dharma Bums naar boven komt: “you can’t fall off a mountain!”. Met hernieuwde moed en herboren zekerheid dat deze reis iets diep in ons veranderd heeft vervolgen we onze weg. Er gloort een hoop in de fijne smerigheid van de synthklanken en tevens de zekerheid dat we de deze reis nog vele malen zullen maken, via ‘North’ en het Plateau en dan via ‘South’ naar beneden, wetende dat de reis nimmer dezelfde zal zijn. Superieur fijne techno.

Niels Tubbing
KangdingRay_ThePentakiSlopes