The Path

‘The Path’ is al enige tijd uit en is de soundtrack bij een duister computerspel, gemaakt en uitgebracht door Tale Of Tales. Achter die naam zitten twee Belgen (Auriea Harvey en Michaël Samyn), die aan Kris Force (Amber Asylum, Neurosis) en Jarboe (voormalig lid van Swans) de opdracht gaven om de muziek bij hun spel te componeren. Het spel werd oorspronkelijk uitgebracht in 2009 en werd vooral door zijn onconventionele verhaallijn en zijn controversiële thematiek fel gecontesteerd. Het spel gaat over jonge meisjes die opgroeien onder traumatiserende omstandigheden, met als resultaat een surrealistisch spel vol psychologische spelletjes, die nogal eens in horrortaferelen ontaarden. De speler kan kiezen tussen zes incarnaties van Roodkapje, van negen tot negentien jaar, en belandt elke keer in een wereld van seks, ziekte, dood, verlies en zelfdestructie. Deze cd is de soundtrack van het spel, die op zich voor een even bevreemdende atmosfeer zorgt. Net als in het spel zitten er onder de lieflijke melodieën duistere krachten verborgen en is de inhoud heel wat donkerder dan we op het eerste gehoor kunnen vermoeden. Kinderlijke stemmetjes en onschuldige melodietjes botsen met donkere ambient, noise en een diepe, onderhuidse grom. Behalve de soundtrack voor het spel zelf, bevat de cd ook twee versies van Roodkapje, vertolkt door Jarboe. Het ene leunt nauw aan bij het traditionele sprookje, de andere versie heeft een sterk seksuele ondertoon, zoals Louis Paul Boon sprookjes interpreteerde. Het mag dan vreemd lijken, maar ‘The Path’ is een wondermooie verraderlijke soundtrack zoals we ze zelden of nooit voor een spel hoorden. We hadden uiteraard niets anders verwacht van heks Jarboe.

KrisForceJarboe_ThePath