The Mystery Of Heaven

Enige jaren geleden ontmoetten Jim Jarmusch en Jozef van Wissem elkaar op straat in New York waarbij de laatstgenoemde zijn muziek in de handen drukte van de ander. Een hechte vriendschap was het gevolg en de twee begonnen samen veel sessies te spelen in de stad van dromen. De Van Wissem en/of Jarmusch fans onder u zullen dit inmiddels al lang weten via de sociale media of wellicht via de oprecht lieve ode/aanklacht aan/tegen Van Wissems artisticiteit in Ruis magazine van mei dit jaar. Nu, Ruis is helaas dood (we fluisteren een paar weesgegroetjes), maar Van Wissem blijft levendig en actief. Eerder dit jaar kwamen al twee samenwerkingen tussen hem en Jarmusch uit op Important en Incunabulum en nu deze derde op het duistere label Sacred Bones. Dit album telt zes composities waarvan vier een uitgesponnen duur hebben van tien minuten lang waarin de luit van Van Wissem uiteraard de hoofdrol speelt. Volgens eigen bescheiden zeggen beschouwt Jarmusch deze composities als Van Wissems muziek waarbij hij slechts de achtergrond inkleurt. ‘Etimasia’ is een kalme opener met een trage luitmelodie en meegrommende gitaar op feedback. ‘Flowing Light Of The Godhead’ is een stuk donkerder van sfeer door drones en dezelfde lawaaierige gitaar op feedback echo en neemt de luit een stapje terug. De titelsong volgt hetzelfde geluidpad als de opener, hetzij in uitgerekte duur. In het mooie ‘The More She Burns The More Beautifully She Glows’ neemt actrice Tilda Swinton op hoogmoedige toon even het gesproken woord bij een tokkelende luitriedel en een achtergrond van meer gitaar feedback. Al met al een innemende korte brok muziek van deze twee heren, bedoeld als een schets die vervolgd wordt bij Jarmusch’ vampierenfilm ‘Only Lovers Left Alive’ die begin 2013 verschijnt, waarbij Van Wissem de soundtrack zal verzorgen.

JozefVanWissemJimJ_TheMysteryofHeaven