The Kenya Sessions

Kacirek is een jazzdrummer uit Hamburg die graag eens de natuur en de diverse etnische muziek van Kenia wilde verkennen. Met steun van het Duitse Goethe-instituut mocht hij naar daar trekken om veldopnames te maken van traditionele stijlen in het diepe westen aan het Victoriameer en aan de zuidelijke kust van het land. Thuis aangekomen begon het geknip en geplak van deze speciale opnames, gemengd met eigen elektronische composities en bedoeld als conceptalbum voor Kompakt, het label dat we vooral associëren met miminale elektronica en house. In het boekje, dat tot landkaart kan uitgevouwen worden, laat Kacirek met foto’s en tekst zien waar hij is geweest. ‘The Kenya Sessions’ begint met fusionsferen en diverse instrumentatie, maar dat verandert snel. In ‘Old Man Small Studio’ horen we een oude man zingen, terwijl mooie marimba en pianotonen meetokkelen op lieflijke elektronica. Aandoenlijk bijna en meteen de mooiste track van het album. Het belichaamt de gemoedelijke symbiose tussen Afrikaanse folklore en Duitse elektronica op een manier die van te voren niet geraden zou kunnen worden. Deze symbiose is niet altijd even geslaagd, zoals in ‘Kayamba Tuc Tuc’ de jazzy elektronische tonen net iets meer de boventoon voeren, terwijl de Keniaanse opnames een beetje verdrinken in het geluid. Jammer ook is dat bij het ritmische ‘Turkey Dance’ het swingende Keniaanse Benga-ritme verdrongen wordt door de iets te relaxte jazzy sfeer. Daarom is dit album geen aanrader voor mensen die van pure etnische opnames houden, maar meer voor diegenen die graag eigentijdse Duitse elektronica horen die eens geen house of techno is. Met een release als deze zullen we Kompakt nog niet afschrijven, in de hoop dat er meer van deze aard mogen komen.

SvenKacirek_TheKenyaSessions