The Higher Key

Motor achter de uit Nieuw-Zeeland afkomstige band Arc Of Ascent is Craig Williamson. De man heeft al een stevig muzikaal verleden als enige lid van Lamp Of The Universe en als bassist van de stonerband Datura. De naam van zijn huidige trio komt van het album uit 2007 met dezelfde titel, dat hij als Lamp Of The Universe inblikte. Een album ook dat meer de kant van psychedelische harde rock uitging, in tegenstelling tot een deel van zijn ander werk, dat gelardeerd was met kosmische uitstapjes en sitar. Met zijn soloproject zocht hij voortdurend nieuwe horizonten op, van kosmisch klinkende spielerei tot freakfolk. Nu is het echter tijd voor de hardere kant van de man. Arc Of Ascent is onvervalste heavy psychedelische rock waarin stoner en doom om voorrang strijden. Het bevalt de man duidelijk, want na ‘Circle Of The Sun’ (2010) is er al een opvolger, die nog net dat tikje heftiger klinkt. Dat ligt misschien aan de nieuwe gitarist, Sandy Schaare, die zo te horen net dat tikje beter thuis is in het acid/sludge/psychedelische/stoner/doomsegment. ‘Celestial Altar’ zet de toon, met een mix van Black Sabbath en Kyuss in een kiwikleedje en een paar cactussen in de maag. ‘Search For Liberation’ spit wat dieper in de psychedelische kant van de band, maar neem dat maar niet te letterlijk, want met deze plaat kan Williamson net zo goed op Roadburn terecht komen. Zo heavy klinkt deze plaat, en dat is nu eens iets dat we niet van deze sitarspeler hadden verwacht. De plaat boeit van begin tot eind en dat kan van veel genreplaten niet worden gezegd.

ArcOfAscent_TheHigherKey