The Headless Ritual

Legendarisch kunnen we Autopsy wel noemen. De band komt uit de beruchte Bay Area in San Francisco en timmert al aan de brute deathmetal boulevard sinds 1987. Toch is ‘The Headless Ritual’ pas het zesde album. De heren nemen dan ook steevast de tijd om nieuwe nummers te schrijven en op te nemen. Als de band al actief is uiteraard, want Autopsy staat regelmatig, al dan niet langdurig, op non-actief. Chris Reifert, toch een beetje de mentor van de band, besloot na het uiteenvallen van Abscess in 2010, Autopsy toch nog maar eens nieuw leven in te blazen. Zombies vergaan niet, en Chris Reifert, Eric Cutler en Danny Coralles, de oudgedienden van de band, aangevuld met bassist Joe Trevisano, alias Joe Allen, die het kwartet vervolledigt, ook niet. Laatstgenoemde maakt al sinds 2010 deel uit van de band, dus echt nieuw is hij niet meer. Aan vernieuwing doet deze band absoluut niet, en aan cleane zang evenmin. Gelijk hebben ze. Tien nummers telt de nieuwe, die de vertrouwde mélange van death metal, een beetje grind, veel tech en prog metal laten horen, waarin behoorlijk wat ruimte werd gemaakt voor kalmere stukken. Ademruimte voor drummer en zanger Reifert, die ooit zijn carrière begon bij Death, en de mogelijkheid om de virtuositeit van gitaristen Cutler en Coralles te etaleren. De chaos is uiteraard alom aanwezig, waardoor het wel eventjes duurt alvorens de nummers echt doordringen. Passend, want de bezongen lijken rotten ook niet op één dag. Liefhebbers van deze pioniers kunnen onvervaard likkebaardend genieten van de bezongen horrortaferelen. Niet voor tere zieltjes, zoals gewoonlijk.

Autopsy_TheHeadlessRitual