The Greatest Story Never Told

Jarenlang dreigde ‘The Greatest Story Never Told’ precies dat te worden wat de titel doet vermoeden: een even prachtige als loze belofte. Daar kwam afgelopen februari verandering in. Na ruim zeven jaar in de clinch te hebben gelegen met labels en justitie heeft de New Yorkse rapper Saigon eindelijk kans gezien zijn debuutalbum af te ronden en uit te brengen. Het resultaat is een zeventien tracks tellende plaat met een gastenlijst die er allerminst om liegt. Gereputeerde producers als Just Blaze en Kanye West verzorgen de muzikale omlijsting, terwijl routiniers als Q-Tip, Faith Evans en Black Thought vocale bijdrages leveren. Deze indrukwekkende lijst is echter niet voldoende geweest om van Saigons debuut een onverdeeld succes te maken. De rapper tracht zijn handelsmerk – een spontane, ongepolijste flow – dusdanig uit te buiten dat zijn raps vooral geforceerd overkomen. Wat een volwaardige full-length had moeten worden klinkt daardoor als niet meer dan een veredelde mixtape. Dat heeft ook te maken met de onzorgvuldige mix van beats en vocals, die na verloop van tijd slechts irritatie opwekt. Na zijn goede reputatie lang aan een sporadische release ontleend te hebben, valt Saigon nu dan toch door de mand. De rapper is simpelweg niet in staat een volledig album te dragen. Dat hij af en toe zeer doeltreffend uit de hoek kan komen, bewijzen tracks als ‘Clap’ en ‘Believe It’ nog wel, maar deze opwellingen bevestigen slechts wat al bekend was. Lange tijd beloofde ‘The Greatest Story Never Told’ werkelijk een groots verhaal te worden, maar nu de vertelling is geschied blijkt ze slechts een van de vele grote verhalen die in de hiphopwereld de ronde doen.

Saigon_TheGreatestStoryNe