The Feeding Of The Five Thousand

Het ondertussen legendarische debuut van de dito Engelse anarchopunkband Crass uit 1978 is het eerste hoofdstuk in ‘The Crassical Collection’, een serie van vier geremasterde reissues. (Het finale en nagenoeg onverteerbare ‘Yes Sir, I Will’ wordt tot nader bericht niet heruitgebracht). Deze heruitgaven zijn echter in niets te vergelijken met de cdversies die eerder op de markt werden gegooid. Niet alleen zijn er de vele bonustracks (waarvan enkele markante demoversies) en de bijzonder mooie verpakking (inclusief een poster, een boekje met teksten, nooit eerder gepubliceerde foto’s plus tekst en uitleg van Steve Ignorant en Penny Rimbaud zelf), maar het is vooral de radicale verbetering van de geluidskwaliteit die het grote en belangrijkste verschil maakt. Op de originele vinylplaten klonk het alsof het geluid door een koperen buis werd geduwd: blikkerig, scherp, eendimensionaal en nagenoeg zonder bas. Dat maakte weliswaar deel uit van de charme en het gaf de band tegelijkertijd nog meer revolutionair elan. Studiofranjes zouden de boodschap alleen maar in de weg hebben gezeten. Toch verdiende de band beter want in tegenstelling tot hardnekkige misverstanden stelde Crass muzikaal wél wat voor. Meer zelfs: hun gitaarsound was destijds net zo avant-garde als die van pakweg Sonic Youth enkele jaren later. Anno 2010 klinken de opnames zoals ze destijds hadden moeten klinken. Het verschil met vroeger kon dan ook niet groter zijn. De songs vertonen meer diepgang, zijn beter uitgebalanceerd en knallen uit de luidsprekers waardoor nooit eerder gehoorde details naar de oppervlakte komen. Op geen enkele manier wordt de integriteit van de originele opnames echter gecompromitteerd. Noch worden ze nodeloos opgesmukt of aan huidige normen aangepast omwille van commerciële motieven. ‘The Crassical Collection’ ging jammer genoeg gepaard met ernstige conflicten tussen de voormalige leden van de band. Zo erg zelfs dat er twee kampen dreigden te ontstaan die recht tegenover elkaar kwamen te staan. Dat de reissues er nu toch zijn, mag bijgevolg eveneens een klein mirakel worden genoemd. Essentieel en een standaard voor andere heruitgaves!

Crass_TheFeedingOfTheFiv