The Fastest Way To Become The Ocean

Het crossover-jazzduo Colorlist wordt gevormd door de multi-instrumentalisten Charles Rumback en Charles Gorkzynski. Rumback speelt diverse percussie-instrumenten en melodica, Gorkzynski saxofoon, houten blaasinstrumenten, synths en harmonium. Op eerdere opnamen bouwden ze er in de studio laag over laag hun composities mee op. Hoewel de beide Chicagoans samen al een aardig arsenaal aan instrumenten kunnen inzetten, halen ze er graag nog wat collega’s bij. Zo ook op ‘The Fastest Way To Become The Ocean’. De opener combineert een drone-achtig geluid van de harmonium met houtblazers en slingers van de sax, waarbij de klagende glissandi soms Oriëntaals klinken. Op deze wat melancholische sfeer volgt ‘Nine Lives’, dat een drijvende basis van bas en drums kent, waar overheen zich allengs repeterende patronen ontwikkelen. Een mooie compositie uit een mix van Reichiaanse minimal en stuwende, swingende jazz met geïmproviseerde guirlandes van Tortoise-gitarist Jeff Parker en de sax van Gorkzynski. Na dit hoogtepunt wordt op kant b de luisteraar even wat rust gegund met het kalme ‘Coming Into Sight’, waar uitgerekte saxofoonslingers met een vage nagalm dwarrelen over de vrij roffelende drums en een basis van aanhoudende orgeltonen. En dan sluit de plaat alweer af met een uptempo, opgewekte melodie, waar over het vlinderende drumgeluid de stem van Liz Payne een verrassende, korte bijdrage levert. Vier tracks, samen nog geen half uur en dat is veel, veel te kort. Is deze 10inch op zich al prachtig, hij maakt ook nog eens deel uit van het veelbelovende ‘Seasons’-project van het Serein-label. Gedurende het jaar zullen nog drie titels – geperst op zwaar vinyl, gelimiteerd op 500 en verpakt in handgenummerde hoezen – verschijnen van klinkende namen: Donato Wharton, Nest en Hauschka.

Colorlist_TheFastestWayToBec