Met Can ‘Khan’ Oral is het bij elk album weer afwachten of welke richting hij nu weer in geslagen is. Op ‘Khan Of Finland’ vonden we hem niks, maar zijn album ‘Who Never Rests’ gaf weer hoop. Met ‘The Enlightenment Machine’ slaat Khan terug! Het geluid is dub, zwaar vervormd, diep en donker; de teksten zijn fluisterend, melancholisch tot fatalistisch. Tel de overeenkomsten van labelgenoten als Apparat en Raz Ohara. Om de schoonheid en kracht van het laatste nummer te kunnen waarderen moet je eerst het hele album tot je genomen hebben. Het gaat weer eens om de weg en niet om het doel. Elk nummer wordt rustig opgebouwd en uitgevoerd met weer een nieuwe digitale drumkit die vaak met slechts een of twee instrumenten wordt begeleid. De klanken zijn erg verschillend, de sfeer is telkens duister en hedonistisch. Liefde en Geluk worden afgewisseld en/of teniet gedaan door Verlies en Gemis. In ‘Pretty in Red’ varieert Khan tamelijk flauw op ‘Love is real, real is love’ van The Beatles, terwijl hij in ‘Message In A Coke Bottle’ ‘wanna swing with god’ laat rijmen met ‘escape the firing squad’. Gevarieerd album waarmee Khan laat zien dat we hem nog niet op moeten geven.