The Electrifying Sounds Of The

Kneejerk Reactions is een nieuwe Engelse band die zich in het segment van rhythm&blues, beat en garage ophoudt. Ze debuteren met ‘Electrifying Sounds Of…’, een plaat die twaalf liedjes bundelt die samen net het half uur overschrijden. Alles aan deze plaat ademt de jaren 1960. In die tijd zou deze plaat wild, rauw, ongepolijst en avontuurlijk hebben geklonken. Als we deze nummers nu beluisteren dan klinkt deze plaat gewoontjes, braaf maar toch wel leuk. Dat kan ook moeilijk anders als we zien wie er achter de Kneejerk Reactions zitten. De band is dan wel nieuw, de bandleden zijn zeker geen nieuwkomers in het genre. Sir Bald Diddley aka Hipbone Slim (zie Voodoo Rhythm) is een legendarische naam op zichzelf. De gitaar en de heel herkenbare zang neemt hij voor zijn rekening. En wie zien we daar op drums? Bruce Brand, die al tientallen jaren zijn drums ten dienste stelt van een resem beat en punkbands, waarvan de namen tot de verbeelding blijven spreken. The(e) Milkshakes, The(e) Headcoats, Masonics, Holly Golighty, The Downliners Sect, The Pretty Things en zelfs Link Wray maakten al van zijn diensten gebruik. De bassist en harmonicaspeler Gez Gerrard is een beetje het vreemde eendje in de bijt, maar dat zal de man worst wezen. Hij moet niet onderdoen voor de twee oude rotten. Op orgel horen we gastbijdrages van Nass Bouzida (Big Boss Man, The Bongolian). De plaat werd uiteraard in mono opgenomen in de Toe Rag-studio’s. Met deze bezetting ligt dat voor de hand. De lijst met inspiratiebronnen is voor een band als Kneejerk Reactions natuurlijk eindeloos, daar beginnen we niet aan. Wel aan een nostalgisch feestje waarbij het bier rijkelijk vloeit en er al snel enkele mensen mee joelen met de beatrock die we hier horen.

KneejerkReactions_TheElectrifyingSou