The Earth As A Floating Egg

Samen met Filipe Silva beheert Jonathan Uliel Saldanha het Portugese platenlabel en muzikantencollectief Soopa. Saldanha, een van de belangrijkste vernieuwende componisten uit Porto, brengt op het eigen label zijn nieuwe cd ´The Earth As A Floating Egg´ uit. Naar eigen zeggen heeft hij voor de composities de crême de la crême van musici uit Porto binnengehaald. Dat kunnen we geloven, als we willen. Ook zegt Saldanha dat het album een vertelling is met elementen uit Finse en Babylonische mythologieën. Ook dat kunnen we geloven, maar hoeven we -denk ik- minder serieus te nemen. Wat ik wel zeker weet, is dat de cd een fascinerende collage is uit gecomponeerde muziek, stemmen, gevonden geluiden en elektronica. Saldanha heeft opnamen van strijkers, koperblazers en koren gecombineerd en bewerkt. Dat kan dan uitpakken als een continu aanzwellend orkest, zoals in ‘Chasm’ of als barok drama, zoals bij ‘Ilmatar (Threnody)’. Andere keren neemt hij minder elementen voor even interessante composities. ‘Ornithos Haruspex (The Illusionist)’ is een collage van diverse elektronische en bewerkte geluiden, op basis van een geloopt, teruggespoeld muziekfragment; ‘Rumor Is Listening (In Verto)’ is een prachtige collage van, deels bewerkte, stemopnamen. Bij alle vervreemding en verscheidenheid is dit toch een consequent uitgevoerde cd. Saldanha, die eerder soundscapes creëerde onder het pseudoniem HHY, heeft met ‘The Earth As A Floating Egg’ een fascinerend, vervreemdend, prikkelend en verrassend werkstuk afgeleverd.

JonathanUlielSalda_TheEarthasaFloatin