Ooit was Religious Knives een nogal anoniem zijprojectje van wat leden van de megamysterieuze überdronegroep Double Leopards. Een project dat nooit zou kunnen tippen aan de ondoorgrondelijke wegen van hun moederschip en gedoemd was een leven aan de zijkant te leiden. Maar waar mensen samenwerken en egos botsen, ontstaan ruzies en helaas zijn ook schijnbaar muzikaal onaantastbare eenheden hier ook gevoelig voor. Double Leopards is niet meer en Religious Knives neemt het over. Althans, zo leek het. De eerste releases, met name Remains en de talloze cassettes en cd-rs die daarvoor uitgekomen zijn, koersen rustig verder op die mysterieuze dronewateren van Double Leopards, maar met Resin, Live At Big Jar en uiteindelijk deze plaat rukken ze zich bruut los van het loodzware juk van het moederschip. The Door is namelijk door en door een rockalbum, en dan geen sex, drugs en rock-n-roll album, maar een verslagen door het leven, op het randje van permanente pijnstillerverslaving rockalbum. Gestoeld op de erfenissen van The Doors, The Velvet Underground en diens muze Nico. De zanglijnen van zowel Mike Bernstein als Maya Miller dreinen op een hypnotische kadans terwijl de muziek een psychedelische zwaai aan het geheel geeft. Een bijzonder album al ben ik er nog niet uit welke Religious Knives ik liever hoor. Voor mij is het hoogtepunt nog altijd ‘Remains.