Er zijn van die theorieën die zeggen dat een muziekgenre op haar creatiefst is wanneer het terug ondergronds gaat. Dat zou alleszins een verklaring kunnen zijn voor de topproducties die recent worden uitgegeven in het housewereldje. Een ondertussen al ouwe rot, met name Luke Solomon, hebben wij als deejay en producer steeds hoog ingeschat. En het moet gezegd, hij overtreft met zijn solodebuutalbum ‘The Difference Engine’ de stoutste verwachtingen: funky, deep, jackin’ en freaky; zoals de beter voorvoegsels bij house horen te zijn dus. Solomon zette indertijd samen met Derrick L. Carter het kwaliteitslabel Classic op, beheert ook Music For Freaks en was met Justin Harris en enkele goede muzikanten verantwoordelijk voor Freaks, een collectiefje dat met ‘The Man Who Went Underground’ een klassiek album in de ware zin van het woord afleverde. Zijn vorige jaar op Crosstown Rebels, Cajual, Gallery en Rekids verschenen 12inches ‘Ghosts’, ‘Monsters’, ‘Phantoms’ en ‘Ghouls’ maken nog regelmatig menige dansvloer – en ja, ook onze woonkamer – onveilig. ‘The Difference Engine’ zet de lijn voort en bewijst het absolute vakmanschap van de Londenaar. Er worden slimme constructies opgezet met knappe en aanstekelijke beats, metalige maar paradoxaal genoeg ook warme geluiden, solo’s van diverse instrumenten, mooie zangpartijen en intrigerende (stem)samples. Bovendien vloeien de tracks op de cdversie in mekaar over als in een deejayset – samples en loops lopen ongegeneerd een eind verder – en is de volgorde dusdanig opgebouwd dat het geheel een gelijkaardige flow kent. ‘People, Places, Thoughts And Faces’, ‘Top, Bottom (Version)’, ‘Out Of Control’, ‘Junkies And Whores’ en vooral het geniale ‘The Darkest Secret’ zijn slechts enkele hoogtepunten in een zesenzeventig minuten durende housetrip. Dit alles op een van de betere platenmaatschappijtjes van de eigentijdse scene, Matt Edwards’ Rekids. Een diepe buiging dus voor Solomon, de enige echte Knight in the Order of the Freaks!