Alles heeft zijn oorsprong. Alles en iedereen is en wordt beïnvloed. Zelfs op hun beurt toonaangevende bands als Ministry, Nine Inch Nails of Skinny Puppy moeten dankjewel zeggen. In dit geval aan Executive Slacks, een postpunk annex avant-industrial (metal) trio uit Philadelphia dat in de jaren 1980 luid keet schopte met twee albums (‘Nausea’, ‘Fire & Ice’) en een handvol 12inches. Je kan ze misschien kennen van de alternatieve dansvloerstampers ‘The Bus’ of ‘Our Lady’, maar populair zijn de drie voormalige kunststudenten Albert Ganss, Matt Marello en John Young nooit met hun band geworden. De tijd zat hen tegen. Ze waren simpelweg te vroeg met hun sound. Een stek op Futurama 1984 én 1985 of Pukkelpop 1986 bijvoorbeeld heeft daar niets aan veranderd. Een klassiek voorbeeld van Big In Belgium. De titeltrack van de debuutlp haalde ooit de prestigieuze soundtrack van de populaire detectivereeks ‘Miami Vice’, maar Executive Slacks waren vooral in België, Nederland en Duitsland welkom. Gelukkig is de kracht van hun bescheiden discografie ook vandaag nog overtuigend. Deze dubbelcd verzamelt alles wat ze ooit hebben opgenomen in de originele line-up, aangevuld met vier live-nummers uit 1985. In 36 tracks, waarvan 22 nooit eerder werden uitgebracht op cd, wordt het verhaal verteld van een band die machinale ritmes en metalen percussie wist te koppelen aan blaffende vocalen en een potig kettingzaaggitaargeluid. Executive Slacks soldeerden namelijk het gruizige van vroege Cabaret Voltaire-tapeloops en het industriële iconoclasme van SPK en Einstürzende Neubauten stevig vast aan de avant-funk van Tuxedomoon en Blurt. Een gemuteerde discobeat maakte het geheel bij momenten behoorlijk dansbaar. Nog voor Front 242 maakten ze een soort Electronic Body Music avant la lettre. Vandaag zijn Executive Slacks misschien niet meer dan een voetnoot, maar wel een verdomd relevante.