Het is niet de eerste keer dat we in Gonzo (Circus) berichten over de talrijke jazzprojecten van gitarist Jeff Parker (veruit het meest bekend voor zijn werk bij Tortoise). Een tijdje geleden nodigde hij de New Yorkse saxofoniste Matana Roberts uit om een sessie op te nemen, samen met bassist Josh Abrams (Prefuse 73) en drummer Frank Rosaly. Het hieruit ontstane album The Chicago Project bewijst dat de keuze om Roberts tot kwartetleider te maken een meer dan uitstekende zet was. Matana Roberts ontpopt zich namelijk als bevlogen talent dat bulkt van de inspiratie. Gedurende negen nummers koppelt ze de traditie van vrije postbop, zoals beoefend door John Coltrane in zijn laatste levensjaren, aan gloedvolle improvisaties. Het uitsluitend door Roberts aangedragen thematisch materiaal waarrond de solos opgebouwd zijn, is ijzersterk. Ook het inzicht om een toegankelijk nummer zoals Thrills in de opening van de langspeler te plaatsen, bewijst haar maturiteit. Al te veel musici vergeten in hun enthousiasme het publiek een sleutel aan te reiken om de ook minder toegankelijke stukken te ontdekken. Een ander hoogtepunt van de cd wordt gevormd door de drievoudige suite Birdhouse, waarin Matana Roberts met gastsaxofonist Fred Anderson een muzikale dialoog aangaat, die wild meandert van melodieus samenspel tot grensverkennende solo-improvisaties. Warm aanbevolen.