The Beginner

Arnold de Boer uit het Friese Makkum is een bezig baasje. Vooral sinds hij zanger is van The Ex. Met deze groep toert hij heel wat af. Tussendoor vindt hij gelukkig ook nog tijd voor Zea, de band die sinds het vertrek van Remko Muermans in 2008, alleen uit De Boer bestaat. Hiernaast begon hij het label Makkum Records, waarop ‘The Beginner’ verscheen, het vierde album van Zea. De sound van deze éénmanszaak verschilt niet al te veel van het vier jaar daarvoor verschenen album ‘Insert Parallel Universe’. Nog steeds klinkt Zea met zijn ritmeboxachtige beats en rocky gitaarpartijen erg analoog. Nog steeds stuiteren de liedjes alle kanten op. Het tempo van het album is erg hoog en het enige rustpunt ‘Waitress’ is nauwelijks voorbij of het wordt direct opgevolgd door het superheftige Atari Teenage Riot–achtige ‘Armpit Elastica’. Opvallend zijn de Afrikaanse invloeden, opgedaan met Zea en The Ex in onder andere Ghana en Ethiopië. Ze zijn vooral subtiel aanwezig in samples of klankkleur, zoals in het twee jaar oude ‘Song For Electricity’of het rustige ‘Waitress’. Het lijkt er daarom sterk op dat het toetreden van De Boer tot The Ex gezorgd heeft voor een verrijking van het muzikale spectrum van Zea. Begin dit jaar verscheen er op Makkum Records een fraaie, groen gekleurde 7inch splitsingle van Zea en het duo Kanipchen Fit. De twee nummers van die laatste band zijn ook te vinden op hun, door Arnold de Boer gemixte, debuutalbum ‘Multibenefit’. Hierop staan tien simpele en hoekige songs gemaakt met gitaar en eenvoudige ‘ingeblikte’ ritmes. In Amsterdam geniet het duo al enige bekendheid omdat ze de laatste jaren onregelmatig opduiken in het alternatieve circuit van kleine podia als Nieuwe Anita of Delicatessen. Hun thuisbasis is eigenlijk New York. Woonplaats van poëet en zangeres Gloria Williams en sinds een paar jaar ook van haar vriend Empee Holwerda, in een vorig leven gitarist van de bands Solbakken en Lul. Hun muzikale huwelijk klinkt sober en effectief, maar niet hemelbestormend. Ideaal dus voor de kleinere podia.

Oscar Smit
Zea_Thebeginner