Talk Action = 0

Eenendertig jaar actief en nog steeds vol overtuiging bezig met het maken van superieure punkrock. Het is niet veel bands gegeven, maar het Canadese D.O.A. onder leiding van punkgrootvader Joe ‘Shithead’ Keithley draait er zijn hand niet voor om. Bracht de band recent een paar platen opnieuw uit, helemaal opnieuw opgenomen door een kwestie inzake rechten op de songs, deze ‘Talk – Action = 0’ is een volwaardig nieuw album, hun dertiende inmiddels. Niet te verwarren met de liveplaat ‘Talk Minus Action Equals Zero’ uit 1991 trouwens. Deze band is doorheen de jaren zijn punkidealen trouw gebleven, maakt nog steeds politieke platen vol humor en treedt nog altijd op. De optredens zijn, ondanks hun leeftijd, nog net zo gedreven als in het begin en nog steeds houdt de band het punkvaandel met de nodige humor en zelfrelativering hoog in de lucht. Opener ‘That’s Why I Am An Atheist’ zet meteen de toon: dit is oerdegelijke D.O.A. Humor vinden we onder meer terug in het hilarische ‘Captain Kirk, Spock, Scotty And Bones’ en hun versie van ‘The Times They Are A-Changin’’ van oeropa Bob Dylan is heiligschennis zoals we het graag horen. Verderop komen we ook nog de song ‘That’s Amore’ tegen, dat vooral bekend werd in de versie van Dean Martin. Yep, ze kunnen het nog steeds, het Amerikaanse en Canadese publiek in de gordijnen jagen. Het is leuk om te horen dat een stel oudjes nog steeds betere punkrock weet te maken dan al die gladjakkers van tegenwoordig die beweren punkrock te maken maar eigenlijk vooral bezig zijn met hun wagenpark en tatoeages.